Zazen Roku 3 - Bodhidharma
Vi springer nu tusind Œr frem i tiden til omkring 520 i Kina. PŒ det tidspunkt siges det, at en munk ved navn Bodhidharma (470-543) kom til Kina fra Indien for at viderebringe dharmaen. Det man ved om Bodhidharma er en legende, men hvad der stŒr fast er, at han er Zen buddhismens grundl¾gger.
Det japanske ord Zen hedder som sagt chan pŒ kinesisk og dhyana pŒ sanskrit. Grunden til at denne buddhistiske sekt hedder Chan eller Zen er, at det helt centrale i denne tradition er en spirituel praksis, som hedder zazen, hvilket betyder Ósiddende zenÓ. Zen buddhister sidder, og de sidder l¾nge, mere end nogen anden buddhistisk tradition. Det skal vi komme dybere ind i, nŒr vi har besk¾ftiget os lidt mere med det historiske grundlag og baggrunden for zazen.
Det er almindelig antaget, at Bodhidharma var fra Sydindien og ankom til det sydlige Kinas Liang dynasti Œr 520. Her m¿dte han Kejser Wu, som spurgte ham, hvilken fortjeneste han havde sparet sammen ved at st¿tte buddhismens udbredelse. Til Kejserens forbavselse svarede Bodhidharma: Ingen fortjeneste!
Kejseren spurgte da undrende, hvad buddhismens inderste v¾sen var, og Bodhidharma svarede: Udstrakt tomhed, intet helligt! Disse overraskende svar fik da Kejseren til igen at sp¿rge, hvem Bodhidharma da selv var, og Bodhidharma svarede: Det ved jeg ikke! (ingen ved)
Man kan godt forstŒ at legenden fort¾ller, at samtalen derpŒ oph¿rte og at audiensen sŒledes var forbi. Bodhidharma tog derpŒ op i det nordlige Kina til Wei dynastiet (386-534), hvor han satte sig i en klippehule og mediterede i 9 Œr et sted ved navn Shao-lin.
Denne beskrivelse er hagiografi, en historisk konstruktion, skrevet senere for at skabe bel¾g for Bodhidharmas us¾dvanlige personlighed. Der er nemlig ikke historisk bel¾g for, at Bodhidharma nogensinde m¿dte Kejser Wu. Han var sikkert heller ikke en konges¿n fra Sydindien, som legenden gerne fort¾ller. Men af en eller anden grund har man kunnet huske, at Bodhidharma var "en r¿dsk¾gget og blŒ¿jet barbar". Det har v¾ret sŒ s¾rpr¾get i Kina pŒ den tid, at det nok skal v¾re rigtigt.
Derfor tyder det pŒ, at han i virkeligheden kom til Kina ad Silkevejene, ligesom alle andre buddhistiske munke havde gjort siden det f¿rste Œrhundrede, nŒr de fulgte handelskaravanerne fra S¾rindien ind i Kina. Bodhidharma kom nok fra ¯st Turkestan, hvor mange var r¿dhŒrede og blŒ¿jede. MŒske kunne Bodhidharma v¾re en af de sidste Tokharer, som var et ¾ldgammelt indoeurop¾isk folk i Taklamakan omrŒdet, som forsvandt i 800-tallet eller blev assimileret i de uiguriske muslimske stammer.
Bodhidharma kaldes den 28. indiske patriark i lige linie fra Sakyamuni Buddha med Mahakasyapa som den 1. patriark. Men han betragtes ogsŒ som den 1. kinesiske patriark i Zen skolen. Selvf¿lgelig sad Bodhidharma ikke foran en klippev¾g i 9 Œr, men det kan godt v¾re rigtigt, at hans efterf¿lger, den 2. patriark Huike (487-593) kom til sin erkendelse 9 Œr efter at Bodhidharma kom til Kina.
En dag sagde Huike til Bodhidharma: "Jeg har ikke ro i sindet!Ó (kan ikke finde mig selv). Bodhidharma svarede: "Vis mig det sind, som ikke har ro, sŒ skal du fŒ fred!" Huike sagde: "Jeg har s¿gt og s¿gt, men kan ikke finde det!" Bodhidharma sagde da: "SŒ har du allerede fundet det!"
Bodhidharma er blevet tillagt f¿lgende vers, som gennem tiden er blevet en slags trosbekendelse i Zen buddhismen:
En s¾rlig formidling udenfor l¾ren
(Kyoge betsuden)
Indf¿r ikke ord og bogstaver
(Furyu monji)
Udpeg direkte menneskets bevidsthed
(Jikishi ninshin)
Se naturen og bliv en buddha
(Kensho jobutsu)
Den bedste hj¾lp for at komme til denne erkendelse er zazen. Der siddes meget og l¾nge overalt i de Zen buddhistiske klostre og zendo bŒde i Japan, Korea, Kina, Vietnam og i Vesten. Der er dokumentation for at munkene sad 4 timer dagligt i de kinesiske klostre.
I Japan er det almindeligt, at man derudover praktiserer zazen i en sesshin, der varer en uge Žn gang om mŒneden, hvor man sidde 10 til 12 timer dagligt og undertiden ogsŒ hele natten. I Kina og Korea er der tradition for at en sesshin varer 3 mŒneder. Nogle steder er det ikke tilladt, at man ligger ned om natten, sŒ man mŒ sove i siddende stilling.
En
af de problemer, man m¿der i sin zazen, nŒr man har praktiseret et stykke tid,
er, at man kan have sv¾rt ved at holde sig klar og vŒgen. Buddhismen har meget
at g¿re med vŒgenhed, sŒ det er et problem, at man er Óon the nodÓ i zendo. Der er
en anekdote om Bodhidharma i den forbindelse. Det siges, at han rev ¿jn lŒgene af
og smed dem pŒ jorden. Der hvor ¿jn lŒgene faldt spirede en te busk op. Zen
munke er kendte for at drikke meget macha. Det er den pulveriserede gr¿nne te man
bruger i te ceremonierne, som er bŒde meget sund og holder en vŒgen under lang
tids zazen.
Bodhidharma bliver altid afbildet i suibokuga tusch maleriet med vildt opspilede ¿jne og med mundvigene trukket ned. Derfor har han et vredt udseende. Men det er helt forkert, at opfatte ham som sur eller vred. De h¾ngende mundvige betegner nemlig blot viljestyrke eller beslutsomhed til at g¿re sit bedste i ¿stasiatisk kultur.
De
smŒ figurer man ser af Bodhidharma i alle souvenir butikker i Japan har ofte
ikke malet ¿jne pŒ det hvide ¿je¾ble. Det skal man nemlig selv g¿re. Figuren er
tilmed rund i bunden, som bevirker, at tumlingen rejser sig op igen, nŒr man
v¾lter ham. Det har alt sammen noget at g¿re med at sidde urokkeligt og vŒgen i
sin zazen.